/>

Monday 7 November 2011

GUNA BAHASA MELAYU SECARA MELUAS DALAM SEGALA ASPEK.

     
      Saya ingin mengambil kesempatan untuk berkongsi pendapat di sini melalui pembacaan saya semasa saya membaca akhbar Berita Harian. Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu yang kelapan yang diadakan baru-baru ini mengharapkan supaya Bahasa Melayu dimartabatkan dan digunakan sepenuhnya termasuk dalam ekonomi, kewangan serta perundangan. Mengambil salah satu contoh iaitu usaha RTM ( Radio Televisyen Malaysia) yang bercadang melaksanakan proses alih suara bagi rakaman suara Individu yang menggunakan bahasa Inggeris dalam sesi temu bual  berbahasa Melayu. Ini salah satu usaha mengukuhkan penggunaan bahasa Kebangsaan dalam bidang penyiaran.

     Melalui penganjuran Bulan Bahasa Kebangsaan yang dianjurkan setiap tahun, semua warga Malaysia diingatkan memartabatkan Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan selain daripada usaha membolehkan kita menguasai bahasa Malayu dengan tepat.Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri ada juga menyarankan supaya bank-bank di Malaysia supaya menggunakan bahasa Melayu dalam urusan harian bank bagi memudahkan orang ramai mengetahui dengan jelas lagi.

     Mutu penggunaan tatabahasa Melayu dalam pelbagai program seperti dalam acara rasmi atau program-program di televisyen dan radio milik kerajaan serta swasta masih berada dalam tahap yang kurang memuaskan.Pencemaran bahasa Melayu lebih berleluasa seperti dalam dialog filem atau dalam perbualan kita sehari-hari dapat mencerminkan fenomena bahasa rojak kita.Penggunaan bahasa rojak iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris menunjukkan ketidakyakian terhadap bahasa Melayu dan Bahasa kebangsaan dengan betul.

      Sebagai pendidik, kita perlu memainkan peranan proaktif untuk mendidik generasi kita menggunakan bahasa Melayu dengan betul dan tidak memberi kesan terhadap peperiksaan yang mereka duduki akibat pencemaran bahasa ini.